onsdag 27 juni 2012

Mycket kvarter

Foto: Verónica D´Alia
Argentina, Buenos Aires, VARDAGSLIV. I Argentina kallar man kvarter för barrio. Om ett kvarter  ligger lite isolerat från centrum och har en viss småstadsatmosfär så  beskrivs det som muy barrio, det vill säga mycket kvarter.  För att göra sig förtjänt av definitionen muy barrio ska ett kvarter vara lugnt och idylliskt. Det ska liksom vara ett sånt område där barnen spelar fotboll på gatan och gamlingarna samtalar på bänkarna i parken.  Och när man stöter på någon granne i fiskaffären eller hos grönsakshandlaren så finns det alltid tid att utbyta några ord om vädret eller de senaste sportresultaten.  Mitt kvarter Parque de los Patricios är just ett sådant här område. Här finns fullt av små detaljhandlar och närbutiker, men ingen stor kedja så långt ögat når.

En av mina nya favoriter i kvarteret är sybehörsaffären,  som jag och guldklimpen besöker ganska ofta sedan min Singer gjort comeback på hemmafronten.  Ofta är det kö lång ut på gatan till denna lilla hörnbutik, som verkar som klippt ur någon gammal 50-tals film. Damerna som betjänar har allt tålamod i världen och är beredda att leta igenom alla sina askar tills de hittar den nyans på knappen som passar kunden. Man kan vara säker på at aldrig gå tomhänt därifrån, men det gäller att behålla lugnet medan man väntar. Fast vem har egentligen bråttom?  Själv känner jag hur all storstadsstress bara rinner av mig så snart jag sätter min fot här och passar på att få tips av en kvinna i kön om var man hittar stans bästa flanelltyger. Ett besök i sybehörsaffärren på lördagsförmiddagen är helt enkelt mer avstressande än ett yogapass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar